wtorek, 22 listopada 2016

Gawarisz pa ruski?


Od kiedy zapoznałam się z listą języków w moim liceum od początku wiedziałam, że chcę uczyć się rosyjskiego. Jako pierwszy język (co jest chyba oczywiste) wybrałam angielski. Jako drugi zaś spośród niemieckiego, hiszpańskiego i rosyjskiego wybrałam właśnie ten ostatni. Dlaczego? Odpowiedź znajdziecie w tym wpisie i może zainspiruję was do nauki tego właśnie języka.

Języka rosyjskiego używa ponad 250 mln osób

Jest on 7 na liście najczęściej używanych języków, dość powszechnie znany. Dogadamy się nim w krajach byłego Związku Radzieckiego, ale nie tylko. Używa się go również w Kanadzie, Finlandii, Grecji czy też Brazylii. Sporo polaków również mówi tym językiem. Nasi rodzice i dziadkowie uczyli się go w szkole. Z pomocą tego języka możemy się porozumieć w każdym kraju, w którym znajdziemy Rosjan, czyli praktycznie wszędzie. 

Istnieje dużo podobieństw do języka polskiego

To zdecydowanie ułatwia nam naukę. Wiele wyrazów brzmi podobnie lub po skojarzeniach można je zapamiętać. Oczywiście są różnice, chociażby w alfabecie, ale nie należy się zniechęcać. 
Zarówno rosyjski jak i polski należą do tej samej grupy języków- słowiańskich. Nam Polakom na pewno jest łatwiej uczyć się rosyjskiego niż dajmy na to Chińczykowi. 

Jest melodyjny i brzmi świetnie

To jest moje osobiste odczucie, ale bardzo podoba mi się brzmienie tego języka. Pierwsze moje zderzenie z tym językiem, w którym go pokochałam, było podczas oglądania ''Małej Moskwy''. Naprawdę mnie urzekł i wtedy powiedziałam sobie (a było to z 2/3 lata temu), że kiedyś spróbuję nauki tego języka. Akcent w języku rosyjskim jest ruchomy i to właśnie jest jego urok, nadaje to melodii wypowiedzi.

Uważam go za język przyszłościowy 

Na pewno taki jest. Rosja rośnie w potęgę (nie mówię tutaj o wojnie) i myślę, że jego znajomość się przyda. Zawsze dobrze będzie wyglądać w CV, że przez 3 lata (bo tyle ja będę się jego uczyła) uczyliśmy się danego języka. Znajomość języków w dzisiejszych czasach poszerza nasze horyzonty, a znajomość rosyjskiego-jednego z najczęściej używanych języków na świecie na pewno się przyda.

Chcę pojechać koleją Transsyberyjską

Uwielbiam pociągi-to fakt (może napiszę o tym dlaczego pociągi są lepsze *moim zdaniem* od innych środków lokomocji?). Kolej Transsyberyjska to moje małe marzenie, najdłuższa kolej na całym świecie ma 4 trasy, a ja najchętniej wybrałabym Moskwa-Pekin lub Moskwa-Władywostok. Podróż do Władywostoku trwa ponad 6 dni i podczas niej mijamy 8 stref czasowych oraz możemy podziwiać wspaniałe widoki (Jezioro Bajkał, Wołga, Syberia). Coś pięknego! Podróż najtańszą klasą w jedną stronę na linii Moskwa-Władywostok to koszt 294 euro. Troszkę pieniążków to jest, ale nie zapominajmy, że trasa ma ponad 9 tyś kilometrów! To musi być świetne przeżycie.





________________________________________
Na koniec wrzucam fragment z ''Małej Moskwy'', w którym połączenie polskiego i rosyjskiego ujęło moje serce. 
Czy ktoś z was uczy się rosyjskiego albo miał z nim kiedykolwiek styczność

3 komentarze:

  1. Nie uczyłam się rosyjskiego. Znam jako - tako angielski i niemiecki. Uważam, że nauka obcego języka pozwala spojrzeć na świat z innej perspektywy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeju język rosyjski to jeden z moich ulubiony :D Uczę się go już 3 rok i w liceum na 100% będę go kontynuować. Świetny post ^u^

    OdpowiedzUsuń
  3. Sama uczę sie rosyjskiego i jest naprawdę cudowny ♥

    OdpowiedzUsuń